Archive for the Petra Jaya Category

DUN Sarawak bubar Jumaat betul ke..?

Posted in 1, Mabuk, Petra Jaya, Sarawak, Umum on February 14, 2011 by Abdullah

Tahu-tahu CM nak bubar DUN Jumaat ni..rupanya kejutan yang dibuat macam mengejutkan je….kekeke..bukan kita tak tau surat untuk panggil kerani tempat mengundi telah diedar seminggu yang lepas..betul-betul terkejut kerak lah..hahaha…cuti sekolah ngundi wei…

Posted with WordPress for BlackBerry.

Advertisements

Hukum Binaan Di Atas Kubur?

Posted in 1, Bacaan, Petra Jaya, Prinsip, Sarawak, Umum on November 23, 2010 by Abdullah

Sumber: Kami benci Maksiat (FB)

Telah diharamkan oleh syara menghias, membuat batas, meninggikan tanah di atas kubur, memayungkan, mendirikan kubbah, bangunan, menulis apa pun tulisan dan mengecat kubur berdasarkan hujjah syara dan fatwa Imam as-Syafie rahimahullah:

 Dari Abdullah bin Hasanah berkata: Aku lihat Uthman bin Affan radhiallahu anhu memerintahkan agar diratakan kubur. Maka dikatakan kepadanya: Ini kubur Ummu Amr binti Uthman, maka beliau menyuruh agar diratakan (tanah di atas kubur tersebut). (Diriwayatkan oleh Ibn Abi Syaibah dalam (المصنف) 4/138. Abu Zarah dalam (تاريخه) 2/66, 2/121. Sanadnya sahih dari Abdullah. Dan telah diwaridkan oleh Ibn Abi Hatim dalam (الجرح والتعديل) 3/81-82.)

 Dari Abi al-Hayyah al-Asadi berkata: Berkata kepadaku Ali bin Abi Talib: Tidakkah aku mengutus engkau atas apa yang telah Rasulullah sallallahu alaihi wa-sallam mengutusku? Janganlah dibiarkan satupun berhala kecuali engkau menghancurkannya dan tidak dibiarkan sebuah kuburpun kecuali engkau meratakannya. (H/R Muslim, 3/61. Abu Daud, 3/70. an-Nasaii, 1/285. at-Turmizi, 2/153-154. al-Bahaiqi, 4/3. at-Tayalasi, 1/168. Dan Ahmad (741, 154). Ada beberapa jalan pada Ibnu Abi Syaibah, 4/139 dan at-Tabrani dalam (الصغير) hlm. 29.)

 
Berkata al-Allama Imam al-Baghawi rahimahullah:
Dilarang (diharamkan) dari meletak payung di atas kubur, kerana Umar radhiallahu anhu setelah melihat payung di atas kubur maka beliau menyuruh agar dibuang payung tersebut dan berkata: Biarkanlah amalnya yang memayungkannya.

 Al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah (beliau salah seorang dari kalangan ulama besar as-Syafieyah) menjelaskan dalam kitabnya (المنهاج) bahawa Imam as-Syafie telah berfatwa:

 Dibenci mengapur, membaca dan menulis tulisan di atas kubur, samada menulis namanya di atas batu di sebelah kepalanya atau di tempat-tempat yang lainnya.

Semua fatwa-fatwa tentang larangan tersebut antaranya berdasarkan hadis sahih:

 Dari Jabir radhiallahu anhu berkata: Rasulullah sallallahu alaihi wa-sallam telah melarang kuburan dikapur, diduduki atasnya, didirikan bangunan di atasnya, ditambah atau ditulis di atasnya.

 Setelah berpandukan hujah-hujah syara dan fatwa Imam as-Syafie, maka Ibnu Hajar rahimahullah menjelaskan:

 Dilaknat pembuatnya (orang yang bersolat, membina masjid atau binaan di kuburan), wajib bersegera merobohkannya dan merobohkan kubbah yang dibina di atas kubur kerana membinanya lebih bahaya dari masjid ad-Dirar yang dibina kerana bermaksiat terhadap Rasulullah sallallahu alaihi wa-sallam yang mana baginda telah melarang dari melakukan yang sedemikian.

Imam an-Nawawi rahimahullah dari kalangan ulama besar as-Syafieyah juga telah melanjutkan fatwa Imam as-Syafie yang berkaitan dengan hal ini:

 Tidak dibolehkan bertawaf di kubur Nabi sallallahu alaihi wa-sallam, dilarang meletakkan perut dan dada ke dinding kubur. Abu Ubaidillah al-Hulaimi dan selainnya yang mana mereka semua menjelaskan fatwa Imam as-Syafie: Dibenci menyapu dengan tangan dan mengucup kubur Nabi.

Jika di kuburan Nabi Muhammad sallallahu alaihi wa-sallam dilarang dari bertawaf, merapatkan perut dan dada maka di kubur-kubur lain tentu diharamkan juga.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Khusus Kepada Mereka yang Bergerek.

Posted in 1, Aktiviti, Bacaan, Cinta, Demak Laut, Petra Jaya, Prinsip, Sarawak, Umum on November 17, 2010 by Abdullah

Ini antara artikel yang aku cari selama ini untuk dikongsi kepada orang Sarawak yang sangat mengalakkan aktiviti bergerek, hatta emak bapak pun sporting le konon. Antara sedar atau tidak, memang berlaku pergaulan bebas, termasuklah yang paham agama dan bagi yang jahil tu Pak Ustnya tegur-tegur le dalam ceramah. Aku pun dah biol nangga perangai sidak, sebab aku orang Sarawak aku tau le. Patut pun belajar agama sik masuk…

Perigi Cari Timba Dan Disiplin Islam Dalam Pertunangan

Written by Zaharuddin Abd. Rahman  
Isnin, 15 November 2010 13:18

Saya telah berkenalan dengan seorang pemuda yang alim dan warak orangnya. Dia banyak memberi nasihat dan panduan agama kepada saya. Sejak berkenalan dengannya, saya telah banyak berubah. Saya mengikuti nasihatnya agar menutup aurat dengan sempurna dan tidak meninggalkan solat lima waktu.

Saya dapat rasakan ada perasaan indah yang timbul dalam hati sanubari saya terhadapnya. Saya selalu berangan-angan agar dapat bersamanya sebagai suami isteri suatu hari nanti. Ustaz, apakah yang saya lakukan ini dalam keredaan Allah? Tidakkah saya berubah kerana pemuda tersebut, bukan sepenuhnya kerana Allah SWT? Bagaimana untuk memastikan agar saya sentiasa berada di landasan yang betul?

Terima kasih atas kesudian ustaz menjawab persoalan ini

Jawapan

Tahniah, kerana bertemu dengan pemuda yang alim dan warak. Dalam hal yang melibatkan hubungan lelaki dan wanita, Islam cukup teliti dan sering dituduh sebagai ‘konservatif’ dari kacamata barat. Hakikatnya, Allah maha bijaksana dan amat mengetahui baik dan buruk untuk manusia di dunia dan akhirat.

Justeru, jika dilihat dari apa yang telah meresapi hati saudari, bolehlah di katakan saudari sudah ‘jatuh hati’ kepada si pemuda tadi serta memasang niat baik untuk mempersuamikannya. Sebagai manusia biasa, ia sememangnya satu niat dan perasan yang sukar ditolak. Bagaimanapun, saudari perlulah mengawal semua batasan perhubungan dengan pemuda tadi bagi mendapat keredhaan Allah. Tindakan berikut perlulah saudari lakukan :

1) Gunakan Orang Tengah

Meluahkan hasrat secara berselindung tetapi boleh di fahami kepada pemuda tadi untuk membina ‘rumahtangga’ bersama. Ia berdasarkan tindakan Khadijah yang menggunakan orang tengah, dan juga seorang wanita lain yang tanpa segan silu menyatakan hasratnya kepada baginda SAW. Imam Al-Bukhari di dalam sohihnya meletakkan satu bab bertajuk ‘Wanita mendedahkan / menawarkan dirinya kepada lelaki Soleh’ (Rujuk Kitab Nikah); juga terdapat satu riwayat bahawa Anas r.a. berkata di sisi anak perempuannya :

Ertinya : “Telah datang seorang wanita kepada Rasulullah SAW lalu menawarkan dirinya (untuk menjadi isteri baginda) ; berkatalah wanita itu :  “Adakah dikau punyai hajat kepadaku?” ; maka anak perempuan Anas menyampuk : “Alangkah kurangnya malu si wanita itu dan amat malunya perbuatannya” ; maka Anas menjawab : “Dia lebih baik darimu, ia berkehendakkan Nabi SAW lalu menawarkan dirinya kepada baginda SAW.” ( Sohih Al-Bukhari, 7/17 ).

Imam Ibn Hajar menegaskan tiada catatnya wanita menawarkan dirinya untuk menjadi isteri kepada seorang lelaki ( Fath al-Bari, 9/175 ).

Justeru, jangan terlalu terpengaruh kononnya orang wanita tidak boleh melamar si pemuda yang baik lagi warak. Teruskan hasrat dan jangan bertangguh dalam melakukan hal yang baik. Malah Khawlah bt Hakim adalah dari kalangan wanita yang menawarkan dirinya kepada Nabi SAW ( Sohih al-Bukhari, 7/15)

2) Ta’aruf (Kenalkan) Kepada Ibu Ayah Atau Wali Dan Pergi Melihatnya

Saudari diizinkan untuk menjemput pemuda itu ke rumah saudari bagi memperkenalkannya kepada kedua ibu bapa saudari. Syaratnya, mestilah dengan kewujudan ibu bapa atau ‘wali’ lain di dalam majlis itu. Saudari dibenarkan untuk berada bersama di ruang tamu (dengan menutup aurat lengkap) dan tidak perlulah bersembunyi di dalam bilik. Ia berdasarkan hadith-hadith yang mengizinkan lelaki dan wanita yang berniat untuk kahwin, bagi mengenali dengan lebih dekat bakal pasangan masing-masing.

Antaranya dalilnya : “Telah datang kepada Nabi SAW seorang lelaki lalu menceritakan bahawa ia ingin memperisterikan seorang wanita Ansar, maka Nabi bersabda : “Adakah kamu telah melihatnya?” : “Belum jawabnya.” ; Nabi menjawab :

Ertinya : “Pergilah kamu melihatnya kerana di mata wanita Ansar ada sesuatu (tanda).” ( Riwayat Muslim).

Juga pesan Nabi kepada Mughirah bin Syu’bah selepas mengetahui ia ingin meminang seorang wanita : “Pergilah melihatnya, sesungguhnya ia lebih menjamin berkekalannya – bagi menilai kesesuaian- (perkahwinan) kamu berdua.” ( Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi, Ibn Hibban ; Hasan menurut At-Tirmidzi no 1087, cet Maktabah al-Ma’arif ; Sohih menurut Albani ).

Perlu diingat bahawa melihat bukan hanya dengan mata, tetapi ia juga membawa maksud suatu meninjau sikap, budi bahasa, cara hidup dan apa-apa info yang dapat menambahkan ketepatan pemilihan pasangan (kecuali yang HARAM dibuat dan dilihat). (Fiqh as-sunnah, Sayyid Sabiq, 2/23 dengan tambahan, Nizom al-Usrah, Dr Muhd ‘Uqlah, 1/206)

3) Elakkan Terlalu Lama Dan Bertangguh

Jangan bertangguh atau berhubung tanpa ikatan sah terlampau lama, ( Nizom al-Usrah, 1/216) kerana ia amat mudah membawa kepada yang haram. Perihal berangan-angan saudari tadi juga bukanlah sesuatu yang baik untuk diteruskan. Nabi SAW menyatakan :

Ertinya : “Tidak dilihat (penyelesaian) bagi dua orang yang cinta-mencintai kecuali NIKAH.” ( Riwayat Ibn Majah, al-Hakim, sohih menurut al-Hakim, As-Suyuti , Al-Jami’ As-Soghir, no 7361, 4/397 cet Jahabersa).

Syeikh Al-Munawi menegaskan ubat yang terbaik bagi pasangan yang sedang asyik bercinta dan kasih adalah Nikah ( Faidhul Qadir, 5/294).

4) Jangan Hebahkan Secara Awam

Jangan menghebahkan kepada awam sekali mana belum di ijab kabulkan, kerana ikatan ‘janji untuk berkahwin’ boleh membawa fitnah dengan mudah. Ia juga boleh terungkai dengan beberapa cabaran semasa pertunangan. ( Nizom al-Usrah Fil Islam, 1/214)

5) Elak Berdua-Duaan

Jangan bertemu berdua-duaan di luar, sama ada di tempat terbuka atau tertutup, kecuali diiringi mahram lelaki yang telah dewasa dan mampu menilai baik buruk menurut Islam. Saya nyatakan begini kerana ramai juga mahram lelaki yang ‘merapu’ dan tidak langsung punyai ilmu tentang batas hubungan lelaki wanita menurut Islam. Kehadiran orang seperti ini, akan membiarkan maksiat berlaku di antara dua insan tadi, oleh itu individu sepertinya tidak mencukupi syarat yang ditetapkan Islam.

6) Kurangkan Komunikasi

Mengurangkan komunikasi yang tidak berkenaan, serta mengawal isi kandungan perbincangan dari yang membawa syahwat. Mengetahui hati budi bakal pasangan menggunakan alatan media elektronik seperti email, surat dan sms lebih baik dari bercakap dalam banyak keadaan (kerana mendengar suara mudah menaikkan syahwat). Bagaimanapun, saya tidak menafikan email, surat dan sms juga boleh menaikkan syahwat, tetapi saya kira secara ‘verbal’ lebih mudah.

7) Kerana perbicaraan adalah panjang dan dalil amat banyak, ringkasan perkara perlu ( semuanya menurut dalil al-Quran & Al-hadith) dijaga seperti berikut :

• Haram bersentuh, menyentuh satu sama lain.

• Haram ber”dating” dan berkapel tanpa disertai mahram yang thiqah (dipercayai).

• Haram berbicara dan bersembang dengan syahwat sama ada sms, phone, chat, mesengger.

• Awas fitnah masyarakat sekeliling.

• Awas fitnah dalam diri anda dan pasangan.

• Haram melihat kepada aurat masing-masing.

• Awas daripada bertukar gambar.

• Awas daripada hebahan umum sebelum di ijab kabul.

Ingatlah wahai anak-anak muda sekalian, sebarang perilaku ‘ringan-ringan’ dan dosa yag dikerjakan dalam hubungan sewaktu pertunangan boleh memberikan serba ringkas gambaran bagaimana tingkah laku pasangan selepas berkahwin.

Jika semasa berpacaran dia suka meraba-raba, demikian jugalah dia apabila sudah berkahwin kelak (kecuali sesudah dia bertaubat sebenar-benar taubat).

Malangnya bukan dengan isteri atau suaminya selaku pasangannya yang halal, tetapi dengan individu lain sebagaimana tergamak dia melakukannya dengan isteri dan suaminya sebelum mereka kahwin.

Biodata Penulis

Ustaz Zaharuddin Abd. Rahman merupakan seorang pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Kini melanjutkan pelajaran dalam bidang PhD di Leicester, United Kingdom. Beliau menulis pelbagai buku dalam bidang agama dan kebanyakan dalam bidang perbankan Islam, contohnya ‘Wang, Anda dan Islam.’ Selain menulis buku, Ustaz Zaharuddin turut menulis di zaharuddin.net.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Pentaksub Melayu

Posted in 1, Petra Jaya, Politik, Sarawak, Umum on August 18, 2010 by Abdullah

Bismillah…sejak lahir sampai sekarang aku tetap orang melayu. Melayunya aku sebab telah di takdir Allah. Melayu penduduk asal negeri berasa bangga, sebab dialah pemilik negeri dan kira boleh rasa besar dirik le konon.

Hari berlalu hari, umurku meningkat juga, akal sudah banyak membaca, hidup dinilai sepanjang umur. Bagiku melayu itu sebenar, apa istimewanya?. Melayu itu ugamanya Islam tapi kenapa tak solat, tak kira apa halal, tak kira apa haram..wah..wah bila cakap pasal melayu memang taksub gila kuang…kuang…kuang.

Pentaksub Melayu biasanya bila meludah akan terkena muka sendiri. Ini perkara benar berlaku. Bila bercakap pasal politik bukan main. O..PAS sudah bersama DAP kalau pembangakang menang nanti cina naik habis negeri kita. O..kuat cakap ye bila masa jual tanah dia cari cina kekek. Adik beradik tanya jual kat siapa? Cina jawapnya..kenapa tak tanya dulu adik beradik siapa yang mampu beli.

Satu lagi kes, mengutuk cina bukan main tapi bila makan dan minum masuk jugak kedai cina walaupun dia tahu babi jugak dijual disitu..inilah melayu tak guna..hanya tau meludah muka sendiri.

Jadi ingatlah jangan bergantung dengan melayu begini kerana Islam mengajar kita supaya berbuat baik kepada semua kerana Islam itu rahmat seluruh alam.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Ceramah Kelompok Bersama Mat Sabu

Posted in 1, Petra Jaya, Politik, Sarawak on July 22, 2010 by Abdullah

Posted with WordPress for BlackBerry.

Ceramah di adakan sekitar Petra Jaya pada pukul 9.30mlm di pejabat Pas Kawasan Petra Jaya.

Isi kandungan ucapan dimulakan dengan pengalaman berceramah di Miri sehari sebelum ke Kuching. Beliau menyatakan sambutan di Miri mengalakkan dan kerjasama Pakatan Rakyat juga semakin baik selepas piliharaya kecil Sibu.

Berkenaan perpaduan dengan umno, Majlis Syura telah memutuskan PAS akan tetap memperkukuhkan Pakatan Rakyat dan ahli PAS perlu meneruskan kerja untuk menumbangkan BN. Rakyat perlu tahu BN ingin mengekalkan kuasanya dan Pakatan Rakyat akan berusaha merampas kuasa BN untuk kepentingan rakyat.

Adalah menjadi peranan PAS dan Pakatan Rakyat untuk mendedah pembaziran, rasuah dan kerugian yang terpaksa ditanggung Malaysia oleh pemimpin BN.

P/s banyak maklumat penting tidak dapat dikongsi kerana rakaman audio tidak memuaskan

Aktiviti Semalam Ahad (6 September)

Posted in 1, Aktiviti, Petra Jaya, Sarawak, Umum on December 7, 2009 by Abdullah


Sebelah pagi pergi ke Kampung Lidah Tanah di sekitar Jalan Kuching ke Bau

dan Sebelah petang ke PASTI untuk gotong-royong menceriakan PASTI DARUL ILMI bersama sahabat-sahabat Pemuda Petra Jaya yang diketuai Sdr Fizuan

Aktiviti Gotong-Royong bermula 8.00pg hingga 6.30ptg

PASTI DARUL ILMI

No51, Taman Desa Guru, Jalan Sultan Tengah, Semariang, Kuching Sarawak.

Sumbangan Pasti

Bank Islam Cawangan Satok.
PASTI Insani: 1-101301-006469-3

Sdr Fizuan : 0138012296/8294180